Nl En

Mentale training

Mentale aspecten spelen een belangrijke rol bij sport. Als we het hebben over mentale aspecten dan hebben we het bijvoorbeeld over het om kunnen gaan met wedstrijdspanning. Veel sporters presteren tijdens een training beter dan tijdens de wedstrijd. Het kunnen beïnvloeden van uw spanningsniveau kan er voor zorgen dat u onder druk beter presteert. Uzelf optimaal kunnen concentreren tijdens een sportprestatie of training is ook een bepalende factor bij sportprestaties. Er zijn vaak genoeg oorzaken die een sporter afleiden, zoals het publiek of een opmerking van de tegenstander. Vaak zoeken sporters een mentaal trainer op omdat zij problemen hebben met zelfvertrouwen of met gemotiveerd blijven.

De theorie achter mentale training

Iedere sporter heeft een bepaalde mate van spanning nodig om goed te kunnen presteren. Dit wordt het 'optimale spanningsniveau' genoemd en is voor iedere sporter en iedere taak verschillend. Als u te gespannen bent beïnvloedt dat uw prestatie negatief. Bijvoorbeeld doordat bij een te hoge spanning uw spieren te gespannen zijn, uw aandacht te snel weg is of juist te veel op één onderdeel is gericht. Vaak hebben sporters hier last van bij een belangrijke wedstrijd of belangrijk moment in een wedstrijd, zoals het nemen van een penalty. Uw prestatie lijdt er ook onder als uw spanningsniveau te laag is. U bent niet alert genoeg, snel afgeleid en niet energiek genoeg. Sporters geven aan hier last van te hebben als ze tegen een "makkelijke tegenstander" moeten spelen of tijdens een trainingswedstrijd.

Iedere sporter heeft zijn eigen 'optimale spanningsniveau'. Tijdens mentale training leert u wat uw optimale spanningsniveau is en hoe u dat kunt beïnvloeden. 

Wat zijn mentale vaardigheden?

Door middel van mentale training kunt u beter leren omgaan met spanning, u optimaal leren concentreren, en uw motivatie en zelfvertrouwen vergroten. Dit kunt u doen door de bepaalde mentale vaardigheden te trainen, namelijk: doelen stellen, ontspanningstechnieken en energizing, gedachtetraining, concentratieoefeningen, en visualisatie. Door het trainen van deze technieken kunt u uw prestatie verbeteren. 

module-goal-setting

Doelen stellen
Veel sporters stellen doelen op een manier die de prestatie negatief kan beïnvloeden, bijvoorbeeld: 'deze wedstrijd moeten we winnen'. Hiermee gaat u voorbij aan de vraag: Hoe gaat u winnen?
In de training leert u hoe u doelen kunt stellen op een manier die leidt tot beter gerichte aandacht, hogere motivatie en betere prestatie. Door het stellen van doelen kunt u uw vooruitgang beter volgen, waardoor u sneller vooruit zult gaan en gemotiveerder blijft.

module-ontspanning

Ontspanning 
Door middel van ademhalingstechnieken en bewust worden van uw spierspanning leert u beter met spanning om te gaan, zowel binnen als buiten wedstrijden. 

module-energizing

Energizing
Met behulp van energizing-technieken leert u hoe u uzelf kunt oppeppen voor een training of wedstrijd.

module-gedachtecontrole

Gedachtetraining
Tijdens het sporten gaan er voortdurend gedachten door uw hoofd, zoals 'het moet goed gaan' of 'ik ga deze penalty raak schieten'. Sommige gedachten helpen u om goed te presteren, andere gedachten doen dat niet. Tijdens de mentale training leert u hoe gedachten vaak de oorzaak zijn van negatieve emoties. Hoe u ze kunt herkennen en vervolgens hoe u ze om kunt buigen in gedachten die uw zelfvertrouwen zullen versterken. U leert om te gaan met storende gedachten, zodat uw gedachten uw prestatie op een positieve manier beïnvloeden.

module-taakconcentratie

Taakconcentratie
Tijdens het sporten zijn er tal van factoren die u kunnen afleiden en ervoor kunnen zorgen dat u niet meer geconcentreerd bent. Bij mentale training gaat u na wat voor u de beste manier is om uw aandacht te richten, waardoor uw concentratie verbetert. U leert na te gaan wat tijdens uw sport de belangrijkste taken van het moment zijn en door focustechnieken uw aandacht vast te houden.

module-visualisatie

Visualisatie
Visualisatie is een onderdeel van mentale training waarbij u in uw hoofd uw techniek oefent. Dit kan u helpen om nieuwe technieken te oefenen of bekende technieken er in te slijpen, zoals de schietbeweging bij een penalty. Ook kunt u voor een wedstrijd door middel van visualisatie uw strategie bepalen. Met behulp van visualisatieoefeningen kunt u voor een wedstrijd uw zelfvertrouwen vergroten, waardoor u minder last heeft van spanning. Visualisatie helpt uw lichaam en geest zo te programmeren dat u in die beslissende momenten optimaal presteert. Daarnaast kunt u het ook gebruiken om een wedstrijd achteraf na te spelen of om problemen in uw techniek op te sporen. Mocht u last hebben van een blessure dan kunt u toch uw techniek oefenen.

Gereedschapskist

Bovenstaande mentale technieken kunt u zien als een "mentale gereedschapskist", u leert deze inzetten op het moment dat u die nodig heeft, Iedere sporter heeft zijn favoriete gereedschap. Niet iedere mentale techniek zal voor iedereen evenveel effect opleveren. Het is deels ook afhankelijk van de (soort) sport die u beoefent van welke techniek u het meest zult kunnen profiteren.