VGZ intake stop
Bent u verzekerd bij (een label van) VGZ? Dan kunnen wij u tot onze spijt op dit moment niet in behandeling nemen.
VGZ bepaalt voorafgaand aan een kalenderjaar hoeveel zorg wij mogen bieden aan VGZ verzekerden, door het vaststellen van een budget.
De reden dat u nu niet in behandeling kunt komen bij Grip is dat dit budget reeds op is.
Wij hebben een ophoging van budget aangevraagd maar dat is afgewezen.
De zorgverzekeraar is op de hoogte gesteld van onze intake stop en vraagt ons u te verwijzen naar Zorgadvies en Bemiddeling.
Zij zullen een passend alternatief organiseren. Hieronder vindt u de contactgegevens.
https://www.vgz.nl/zorg-regelen/zorgadvies
telefoonnummer: 088-131 16 11
werkdagen van 09:00 - 13:00 uur
In het contact met zorgbemiddeling kunt u aangeven dat u in behandeling in de GGZ wenst te komen en dat Grip aangeeft dat haar budgetplafond is bereikt.
Zorgbemiddeling zal dan voor u proberen een behandelaar in de regio te vinden.
Daarbij kunt u benadrukken dat u een behandelaar wenst die maximaal 15 km van uw woonplaats is gevestigd en die een wachtlijst van maximaal 6 weken heeft.
U kunt ook proberen om uzelf bij een andere praktijk in de regio aan te melden.
Houdt u daarbij rekening met het feit dat deze praktijk mogelijk een wachtlijst heeft en mogelijk ook onvoldoende budget.
Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
Actuele wachttijden/zorgverzekeraars
Onze wachttijden
Wachttijden in de zorg zijn vervelend. Helaas heeft Grip ook te maken met langere wachttijden.
De wachttijd gaat in op het moment dat wij de aanmelding aan u hebben bevestigd.
De wachttijd hangt samen met verschillende factoren.
De wachttijd gaat in na onze bevestiging van uw aanmelding en duurt tot de start van de behandeling. We proberen binnen de 12 weken een behandeltraject aan te bieden.
Bent u flexibel wat betreft locatie en tijdstip? Dan kunt u vaak op kortere termijn starten.
Heeft u verschillende voorkeuren? Dan kan de wachttijd oplopen. U kunt hierin zelf een keuze maken op het aanmeldformulier.
De avondplekken zijn zeer schaars waardoor de wachttijden voor screeningsintake en start van behandeling langer kan duren.
Mocht u al op de wachtlijst staan en heeft u tussentijds vragen over uw status op de wachtlijst voor intake of behandeling, kunt u te allen tijden zelf contact opnemen met Grip Psychologen op het algemene nummer:
085-0471147
Wachtlijstbemiddeling
Wanneer u de wachttijd te lang vindt kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan ervoor zorgen dat u binnen 4 weken na uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat de behandeling binnen 10 weken na de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen) (Nederlandse Zorg Autoriteit, 2016).
Voor de zogenoemde onvergoede zorg of particuliere trajecten kunt u altijd bij ons terecht.
Tips om de wachttijd te overbruggen
- Terwijl u op de wachtlijst staat krijgt u toegang tot de module Eerste Stap naar Herstel van E-health platform Therapieland. Deze module biedt al enkele tools om meer grip te krijgen op piekeren, slaapproblemen, ontspannen en omgaan met emoties.
- Bel uw huisarts om afspraken met de praktijkondersteuner (POH-) GGZ te maken. De POH-GGZ kan u niet behandelen, maar kan u wel ondersteuning bieden ter overbrugging.